12 September, 2010

cara-cara merawat insomnia

1. Meditate selama 15 minit atau lebih sebelum tidur. Sebahagian besar masalah tidur disebabkan oleh ketidakmampuan fikiran kita untuk bisa rileks dan berada dalam saat ini. Dalam satu kajian yang dilakukan, para penyelidik mendapati bahawa kita mental negara selama tidur menentukan tahap kortisol (hormon stress) dalam darah keesokan paginya. Jadi mereka yang stres selama tidur memiliki kadar kortisol tinggi dibandingkan dengan negara-negara kebahagiaan fikiran sebelum tidur. Jadi, jika anda menghabiskan masa tidur anda perancangan dan mengkhawatirkan hari berikutnya, fikiran anda mewajibkan patuh dengan tetap sibuk sepanjang tidur anda! Meditasi adalah satu-satunya cara anda dapat menjaga fikiran anda terkawal. Oleh kerana itu semakin banyak anda bermeditasi, semakin sedikit sibuk fikiran anda akan dan tidur anda akan lebih lelap. Sesederhana itu.
2. As sejauh mungkin, pergi ke tempat tidur dengan 10:00 Menurut Ayurveda dan penyelidikan, adalah mudah untuk jatuh tertidur dan high berehat lebih dalam jika kita pergi tidur sebelum 10:00 anda harus mengalaminya sendiri. Jika anda mengambil setiap kegiatan stimulasi seperti berbicara dengan seorang teman atau menonton wayang menarik selepas 10:00 anda mungkin mendapati tidur anda menghilang dan juga unrefreshing.
3. An pengecualian terhadap peraturan di atas, pergi ke tempat tidur hanya bila anda merasa mengantuk. Pergi ke tempat tidur sebelum merasa mengantuk boleh membuat kecemasan tentang kedatangan tidur, punca utama dari tidur. Jika anda tidak tertidur dalam masa setengah jam tidur, bangun dan bermeditasi atau membaca buku. Hal yang sama disarankan bagi mereka yang mencari diri mereka terbangun di tengah malam. Jangan resah atau berjuang untuk bisa tidur. Setiap usaha untuk tidur hanya akan membuatnya lebih buruk. Ingat bahawa tenang, santai dan fikiran damai adalah fasilitator terbaik untuk tidur, dalam tenang.
4. Follow masa diuji Peraturan makan pagi raja-ukuran, makan siang berukuran sedang, dan makan malam kecil. Setelah makan berat sebelum tidur memberi tekanan pada sistem pencernaan dan mencegah anda mengalami tidur nyenyak. Diet ringan kaya karbohidrat seperti roti atau bijirin adalah yang paling disyorkan. Kecuali produk susu menyebabkan kesulitan bagi anda, ubat usia tua mempunyai segelas susu sebelum tidur-waktu memang memudahkan tidur lebih baik. Lemak dan makanan berminyak, gula-gula, ais krim adalah merangsang dan sukar untuk dicerna, jadi mengelakkan mereka.
5. If anda mendapati diri anda bimbang selama fasa tidur, mendengar muzik yang tenang tenang atau beberapa buku audio untuk mengalihkan perhatian anda. Salah satu sebab utama pesakit insomnia sukar untuk tidur adalah kerana mereka berfikir terlalu banyak tentang tidur.
6. Drink banyak air. Menurut perubatan Cina bangun berkali-kali di malam hari dapat disebabkan oleh kelemahan Jing yang disimpan di dalam ginjal. Minum banyak air keluar flushes racun dan membantu menyokong ginjal. Namun, meminimumkan asupan air selepas 6 petang hingga mencegah gangguan tidur kerana keperluan untuk membuang air kecil.
7. Massage tubuh anda dengan minyak 1-2 kali seminggu sebelum mempunyai mandi. Minyak urut adalah cara yang efektif untuk de-stress. Selain dari de-menekankan dan santai, ia menawarkan serangkaian keuntungan seperti penghapusan racun dari tubuh, melumasi sendi, memperbaiki kulit dan mengurangkan keletihan dan meningkatkan tahap tenaga.
Bagi kebanyakan orang, minyak bijan akan lakukan. Namun, beberapa mungkin merasa sedikit panas. Mereka boleh menggunakan minyak kelapa sebagai gantinya. Satu bahkan boleh menambah beberapa titis minyak aromaterapi untuk meningkatkan pengalaman. Seorang dukun dapat menentukan campuran yang tepat bergantung pada perlembagaan anda.

Warm minyak sedikit. Tidak pada nyala terus! Panaskan air kecil di bawah pinggan yang luas dan kemudian tempat itu bekas minyak di atas air ini untuk minyak panas. Minyak urut seluruh tubuh dengan gerakan melingkar di daerah yang datar seperti perut dan dada dan stroke lurus untuk tangan dan kaki. Biarkan minyak berdiri setidaknya setengah jam kemudian dan telah mandi hangat.

8. Limit asupan anda pada coklat, cola atau makanan yang mengandungi kafein sebelum tidur. Kafein merangsang otak anda dan membuatnya sukar bagi anda untuk tidur. Sama halnya dengan merokok.
9. Exercise teratur. Seperti meningkatkan kewaspadaan bersenam dan meningkatkan suhu badan, melakukannya sekitar 4 jam sebelum waktu membuat suhu badan jatuh selama tidur, memudahkan tidur lebih cepat. Namun, berolahraga dekat waktu tidur boleh merangsang anda dan mengganggu pola tidur anda.
Terlalu kuat (kelelahan) latihan juga harus dielakkan. Tubuh kita mengisi kembali dan perbaikan sendiri selama tidur dan semakin kuat dan menuntut latihan anda, tidur yang lebih baik yang anda perlukan untuk tubuh anda untuk mengisi semula untuk optimum. Tapi seperti tidur yang miskin di pesakit insomnia, tubuh mereka tidak dapat mengisi ulang sendiri dan jika rutin dilanjutkan, kelelahan dapat mengakibatkan masuk

Update:
Berikut adalah beberapa penyelesaian yang lebih alami yang dikumpulkan dari berbagai sumber yang akan membantu anda tidur lebih baik:

1.Ensure bahawa bilik anda tidur di mempunyai ventilasi yang cukup dan selamat.
2.Do doa kecil sebelum bersara untuk mengurangkan stres.
3.Reading baik, buku inspirasi akan membantu anda tidur lebih baik.
4.Two dari bijan / minyak jarak dilaksanakan pada kaki dan kelopak mata akan membuat Anda mengantuk.
5.A lampu tidur berwarna biru akan menenangkan otak dan menginduksi tidur damai.
Ragas
6.Certain muzik klasik seperti Bhairavi dapat bekerja keajaiban pada penderita insomnia hard core Anda
7.Soak kaki dalam air hangat selama sepuluh minit sebelum bersara.
8.Take nafas dalam-dalam. Dengan setiap nafas anda menarik nafas, tersenyum dan membayangkan anda bernafas dalam kebahagiaan dan tenaga positif, dan dengan setiap nafas keluar bayangkan anda sedang membuang stres, kebimbangan dan ketegangan.

p/s:sori bahasa yang digunakan agak sedikit terabur kerana artikel asal adalah berbahasa english dan telah di google translate kn.

0 comments:

Catat Ulasan

anda juga meminati

Related Posts with Thumbnails